Soalan: Berikan pengertian falsafah pendidikan Islam dan bincangkan pendidikan yang wujud pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.
Pengenalan
- Falsafah pendidikan bermula dengan turunnya perkataan ‘Iqra’
- Pendidikan berasaskan akidah, akhlak dan syariah
- Juga mencakupi bidang ekonomi, falsafah dan seni
Isi
· Proses pendidikan adalah sepanjang hayat iaitu dari buaian hingga ke liang lahad
- Bermatlamat lahirkan anggota masyarakat yang sempurna, bermanfaat dan berakhlak mulia, bertanggungjawab kepada diri, keluarga, agama dan Negara
- Semua peraturan dalam Islam berlandaskan tuntutan fardhu ain dan fardhu kifayah
- Berbeza dengan pendidikan secular yang bersifat skeptikal iaitu mempersoalkan sesuatu
· Pendidikan merangkumi semua aspek politik, ekonomi, falsafah dan seni
- Pendidikan secular tidak sesuai dengan fitrah manusia kerana bersifat pragmatism
- Dr. Said Ismail berpendapat ada 6 punca pendidikan Islam iaitu al Quran, Hadis, sahabat-sahabat Nabi, social, adat-istiadat, etika masyarakat (sejarah) dan para pemikir Islam
· Pada zaman nabi Muhammad s.a.w. di Makkah:
- Pendidikan di Makkah penuh berhikmah dan lemah lembut
- Tumpuan pendidikan: akidah dan akhlak
- Ramai sahabat memeluk Islam: Abu Bakar, Uthman b affan, Zubayr al Awwam, Abdul Rahman b Auf, al Arqam
- Rumah al Arqam menjadi markas menjalankan pendidikan Islam secara sulit
- Baginda sering bermusyawarah untuk mengatur strategi dakwah dan setelah 3 tahun, Allah memerintahkan baginda agar menyebarkan Islam secara terang-terangan
- Baginda menyampaikan pengajaran Islam secara syarahan, ceramah dan tabligh di tempat-tempat awam seperti di Pasar Ukaz dan di kaabah pada musim haji
- Ayat al Quran dibaca kepada orang ramai untuk memberi petunjuk dan pengajaran
- Mukjizat al Quran telah menarik orang ramai untuk memeluk Islam seterusnya memberi tekanan kepada orang Quraisy
· Pendidikan Islam zaman Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah
- Pendidikan telah berubah bentuk
- Pengajian di masjid lebih berbentuk tidak formal dan menjadi system pertama dalam pendidikan Islam
- Selepas terbinanya ‘al-Suffah’ iaitu serambi yang dibina bersambung dengan masjid, pendidikan menjadi formal dan lebih sistematik
- Konsep pendidikan ketika ini ialah penyatuan ummah dan mengikis sisa-sisa permusuhan melalui cara ibadat, pendidikan akhlak, pendidikan membaca dan menulis
- Konsep ibadat seperti solat, berpuasa pada tahun ke2Hijrah, zakat, hokum perkahwinan, kegiatan ekonomi dan pemerintahan
- Dari segi pendidikan akhlak, Nabi Muhammad s.a.w. menjadi contoh teladan kepada umat Islam
Kesimpulan
- Pendidikan amat dititikberatkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w. tidak kira lelaki mahupun perempuan
- Baginda sendiri memperuntukkan masa mengajar kaum wanita tentang ilmu pengetahuan
- Pendidikan di madinah mrupakan kesinambungan pendidikan di Makkah
- Baginda amat menekankan penguasaan kemahiran menulis dan membaca dalam pendidikan
No comments:
Post a Comment